Scania R730 V8 bergingsvoertuig voor Hoogwout Berging

Breda, 29 november 2017


Een imposante en hele dikke 730 V8 voor Hoogwout Berging. Directeur Maarten Pels: “Ik wil één keer met zeg maar de wereldtop onder de truckmotoren gereden hebben.”

Bergingsbedrijf Hoogwout uit Oostzaan nam recent een zware Scania R730 V8 8x4 in gebruik. Het voertuig gaat ingezet worden bij bergingswerkzaamheden in de regio Groot Amsterdam en rijdt ook in het kader van het Incidentmanagement van Rijkswaterstaat. Hoogwout koos bewust voor Scania omdat hij een V8 wilde.

“Ik wilde deze keer een V8, gewoon voor het gevoel,” vertelt directeur Maarten Pels over het nieuwste voertuig in zijn vloot van 16. “Aanvankelijk ging ik voor een 530 pk V8. Maar na samenspraak met de Scaniadealer in Amsterdam zaten we al gauw op een 580. Dat zou hem eigenlijk worden tot de dealer bij mij terugkwam met een heel gunstig voorstel voor een 730: de echte top of the line.” Dat kon ik niet weigeren. Het is mijn stellige idee dat we ooit allemaal elektrisch gaan rijden en voor het zover is, wilde ik toch één keer met zeg maar de wereldtop onder de truckmotoren gereden hebben.”

Het werd dus een rondom luchtgeveerde Scania R730 LB 8x4 HNB met een Highline cabine. “Die vier assen hebben we nodig in verband met de maximum aslast per as. En door de auto zo compact mogelijk te bouwen, draait hij nu dankzij zijn twee sturende voorassen bijzonder kort. En dat is wat wij goed kunnen gebruiken tijdens een berging.”

Hoewel de truck er aan de buitenkant stoer maar ingetogen uitziet, kan schijn bedriegen. In de cabine is het namelijk pure luxe wat de klok slaat. “Wij doen tot 15 jaar met een voertuig. Dan speelt de extra investering wat minder een rol. Dus koos ik voor werkelijk full spec.” Dat betekent dat Pels niet alleen ging voor het Comfortpakket met onder meer de luxe chauffeursstoel en de luxe radionavigatie met groot kleuren display, maar ook voor het Prestigepakket, Leatherpakket en Lightingpakket. We hebben ook twee bedden in de cabine want zo nu en dan rijdt hij ook naar het buitenland.” De auto staat verder op gedeeltelijk in de kleur meegespoten lichtmetalen velgen.

“Dit is natuurlijk een supertruck,” vertelt Pels enthousiast. “En met rondom luchtvering rijdt hij als een touringcar. Natuurlijk is 730 pk een enorme klap vermogen. Dat hebben we normaal gesproken zelfs bij de zwaarste bergingsklussen niet nodig. Ik zal eerlijk zijn: als ik een wegvervoerder was geweest, had ik onmiddellijk voor een 450 SCR-only motor gekozen. Want dan telt een goed verbruik. Bij ons is dat veel minder het geval. Wel dat we ergens heel snel kunnen zijn.”

De bergingsopbouw komt van De Groot Techniek uit Brakel en is van het type DGT 26000. De truck beschikt over een lepelinstallatie met een hefvermogen tot 11,5 ton en een uitschuifbare hijsbalk met twee lieren van elk 20 ton enkellijns. De truck is horizontaal stempelbaar aan de achterzijde. “Daarmee voldoen wij ruimschoots aan de CMV-eisen van Rijkswaterstaat,” weet Pels.

Opvallend is dat het voertuig niet echt voorzien is van extra werklampen om de chauffeur van goed licht te voorzien tijdens een berging. “Als we echt veel licht nodig hebben, stuur ik liever onze bakwagen met gespecialiseerde hulpmiddelen. Dan weet ik zeker dat de jongens alles ter plaatse hebben. Wat niet wil zeggen dat de auto niet alles bij zich heeft om goed en vooral zonder extra schade te kunnen bergen. Zo beschikken wij naast alle mogelijke kettingen, luchtkussen, blokken en extra schijven ook bijvoorbeeld over een VDZ-systeem met trekpennen.”

Over Scania
logo ScaniaDeScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.