Scania G410 bakwagen voor Chain Logistics

Breda, 23 juni 2016


Chain Logistics koos in verband met het zwaardere distributiewerk voor een Scania G-serie bakwagen voorzien van de sterke en zuinige 410 pk SCR-only motor.
Vanwege het groeiende volume heeft Chain Logistics, met vestigingen in Uden en Nijmegen, recent een nieuwe Scania G410 bakwagen aan zijn vloot toegevoegd. Het is de vierde Scania binnen het bedrijf en meteen de grootste. Het bedrijf, een Social Enterprise, vervoert onder meer geassembleerde onderdelen en metaalstansgereedschappen.

Dat er opnieuw voor Scania gekozen is, heeft regelrecht te maken met het Scaniahart van wagenparkbeheerder en planner Ralph Visser. “Ik heb dat altijd een geweldig merk gevonden en vindt dat de uitstraling precies die professionaliteit heeft die wij als bedrijf nastreven. Daarnaast hebben wij een goede band met Scania Veghel. Dus kostte het mij niet al te veel moeite om mijn directie te overtuigen.”

De keuze voor de 4x2 bakwagen met de zuinige 410 pk SCR-only motor werd echter vooral ingegeven door de dealer. “Onze andere Scania’s zijn allemaal uit de P-serie met vermogens van 230 en 250 pk. Dat is voldoende voor onze nationale distributie. Dat we nu voor een zwaardere G gingen, heeft alles te maken met het werk dat we voor één van onze klanten verrichten. We vervoeren daar veel zware stansgereedschappen en mallen voor en dat gaat geregeld ook de grens over. Dan wil je toch een slaapcabine. Maar zelf dacht ik dat de 360 pk motor meer dan genoeg zou zijn,” geeft Ralph toelichting op de aanschaf. “De dealer wees echter op het minieme prijsverschil met de 410 pk SCR-only motor, die nóg zuiniger is en meer trekkracht heeft voor het geval dat we een middenasaanhanger willen gaan gebruiken. Daar is deze auto namelijk wel op voorbereid. Achteraf gezien heeft de dealer niets overdreven. De auto gebruikt in de praktijk net zoveel als onze kleinere voertuigen en nu zijn we veel meer toekomstbestendig.”

De bakwagen kreeg een bijzonder nette uitstraling. “Onze huiskleuren passen heel goed bij de standaard zilvergrijze grille van de cabine,” vertelt Ralph. “Samen met praktische en solide vouwdeuren aan de zijkant van de laadbak staat er een heel ingetogen mooie auto, echt super professioneel. Ik merk dat onze klanten ons vragen of we ‘toch wel met de nieuwe Scania voor de deur komen’, dus hoe mooi wil je het hebben? Hij is ook bijzonder praktisch vanwege de vier tons laadklep, die helemaal tot boven in de bak doorloopt. Dat maakt een topklep overbodig en die extra lengte hebben we geregeld nodig voor het vervoer van grotere machines.” De Scania G410 is verder nagenoeg helemaal standaard. “Er zit alles op wat wij nodig hebben. En de veiligheid is met AEB en LDW optimaal in orde.”

Chain Logistics doet behalve aan transport ook aan Value Added Logistics zoals assemblage en blisteren en probeert dat zoveel mogelijk met mensen te doen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. “Wij zien het als onze sociale missie zoveel mogelijk mensen via bijvoorbeeld re-integratie een kans te bieden. Ook een deel van onze chauffeurs bestaat uit ouderen die zo aan het werk kunnen blijven.”

Over de toekomst van het bedrijf is Ralph Visser duidelijk: “Chain Logistics heeft de ambitie om binnen 10 jaar naar een landelijke dekking door te groeien. Bij deze groei van het wagenpark ligt een verdere samenwerking met Scania voor de hand.”

Over Scania
logo ScaniaDeScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.