Tien keer Scania G410 Highline voor De Rijke Group

Laag eigengewicht en modulaire opbouw geeft doorslag


De Rijke kiest opnieuw voor Scania. Manager Barend van der Heijden (L) van De Rijke: “Naast het lage verbruik van de Scania G410 gaf vooral ook het lage eigengewicht en de modulaire opbouw de doorslag bij de aanschaf.” Hij ontvangt de sleutels uit handen van Scania Accountmanager Johan Nagtegaal.
Breda, 16 juni 2016

De Rijke Group met vestigingen in zeven landen, koos recent voor zijn vestigingen in België en Nederland weer voor Scania. Het gaat om de levering van acht lichtgewicht G410 Highline trekkers en twee G410 Highline lowdeck trekkers. Naast het lage verbruik van de Scania 410 pk SCR-only motor gaf vooral ook het lage eigengewicht en de modulaire opbouw de doorslag bij de aanschaf. Verder speelde mee, dat het internationale gevestigde bedrijf de voertuigen centraal kon bestellen en in het desgewenste land door de plaatselijke dealer op kenteken kon laten afleveren.

De Rijke koos bewust voor de aanschaf van de acht G410’s vanwege het lichtgewicht chassis met 4-balgs luchtvering op de achteras omdat deze voertuigen in het bulktransport worden ingezet. “We hebben ze laten uitrusten met een bulkcompressor van Gardner Denver”, vertelt Barend van der Heijden, manager bij De Rijke Group. “Deze auto’s zijn voor onze vestiging in Antwerpen en gaan op Belgisch kenteken rijden in de grondstoffen voor de kunststofindustrie. Daarbij telt elke kilo en Scania heeft daarvoor af-fabriek de lichtste oplossing. Omdat de voertuigen met gemiddeld 95.000 kilometer per jaar niet extreem veel rijden, vinden wij dat de G Higline cabine het beste van twee werelden biedt. Hij is laag genoeg om voor voldoende instapgemak te zorgen en heeft zeker voldoende leefruimte. Onze chauffeurs rijden weliswaar alleen Benelux, maar moeten vaak in Antwerpen laden en bijvoorbeeld in Groningen lossen. Dan staan ze dus geregeld een nacht over. Wat wij verder als zeer positief ervaren is dat het Scania weegsysteem per as zo prachtig nauwkeurig is. Dat geeft veel zekerheid tegen overbelading.”

Ook voor de twee lowdeck voertuigen was Scania een bewuste keus. “Het merk biedt af-fabriek het laagst mogelijke chassis. In combinatie met een speciale schotel en 60-series banden hebben wij nu een voertuig waarmee we voor een specifieke klant vaten kunnen rijden vanuit de Rotterdamse haven. Maar omdat de schotel in twee hoogtes te verstellen is, kunnen we er ook een normale trailer achter koppelen,” aldus Van der Heijden.

Wat De Rijke verder waardeert is dat Scania als merk in elk land dezelfde service biedt. “Ook het single point of contact is voor ons heel belangrijk,” is de mening van Van der Heijden. “Dat levert korte lijnen op en daardoor kunnen we snel schakelen.” De relatie tussen De Rijke en Scania bestaat al heel lang. Het bedrijf heeft voor alle voertuigen een R&O contract in het land van vestiging.

De Rijke Group is als logistieke dienstverlener een multinational met meer dan 1.300 medewerkers en 26 vestigingen in 7 Europese landen en is tevens werkzaam in het Midden-Oosten. De Rijke Group is altijd een zelfstandig familiebedrijf gebleven. Het bedrijf focust op supply chain solutions, transport, warehousing en value added logistics en global freight forwarding (deep sea & air).

Over Scania
logo ScaniaDeScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.