Scania introduceert contract met flexibel onderhoud

Onderhoud op basis van het reële gebruik verhoogt de beschikbaarheid

6 juni 2016

Scania biedt zijn klanten voortaan een contract met flexibel onderhoud voor hun voertuigen aan. Als alternatief voor een op de kilometerstand gebaseerde service, worden de trucks naar de garage geroepen wanneer de gebruiksgegevens aangeven dat het tijd is voor een onderhoudsbeurt. Dat betekent dat het voertuig precies het onderhoud krijgt dat het nodig heeft en in de meeste gevallen minder tijd in de garage doorbrengt. Scania heeft in Europa ongeveer 150.000 gekoppelde voertuigen die deze service zouden kunnen gebruiken.

"Met een contract met flexibel onderhoud kunnen wij het onderhoud van Scania op een totaal nieuw niveau brengen", zegt Claes Åkerlund, Head of Service Concepts bij Scania. "Deze nieuwe technologie wordt mogelijk gemaakt door het feit dat alle voertuigen die wij vandaag in Europa verkopen gekoppeld zijn. Onderhoudsplannen op basis van het werkelijke gebruik van het voertuig verbeteren zowel de betrouwbaarheid als de beschikbaarheid."

Scania monitort de operationele gegevens van het voertuig doorlopend en kan dus heel nauwkeurig bepalen wanneer verschillende onderhoudsingrepen nodig zijn. Het kan bovendien verschillende onderhoudsmodules efficiënt combineren en preventief onderhoud uitvoeren, zodat het voertuig minder stilstaat in plaats van te renderen. Ongeplande bezoeken aan de garage, tussen twee onderhoudsafspraken door, kunnen tot het minimum worden beperkt, wat ook het werk van de transportplanners vergemakkelijkt.

"Met een contract met flexibel onderhoud moeten de chauffeurs niet in de gaten houden wanneer het voertuig aan onderhoud toe is. Als de tijd rijp is, geeft Scania hen een seintje", vertelt Claes Åkerlund. "Omdat de garage vooraf over alle essentiële informatie beschikt en het onderhoud tot in de details kan voorbereiden, is de 'pit stop' buitengewoon efficiënt."

Scania is alle vereiste technologie nu in zijn 900 werkplaatsen in Europa aan het uitrollen. Noorwegen is een van de pilotmarkten. De feedback van de klanten is er tot nu toe uiterst positief. De transporteurs waarderen de bereidheid van Scania om de verantwoordelijkheid voor de planning op zich te nemen en stellen vast dat het aantal bezoeken aan de garage in de meeste gevallen daalt.

Bestaat er geen risico dat bijvoorbeeld intensief gebruikte voertuigen te weinig onderhoud zullen krijgen? En het omgekeerde scenario: werden sommige voertuigen in het verleden te vaak onderhouden?

"De betrouwbaarheid is erg groot en wij kunnen zeer nauwkeurig de werkelijke behoefte aan onderhoud bepalen", zegt Claes Åkerlund. "Met de vaste onderhoudsplannen werden voertuigen ofwel te vaak ofwel niet vaak genoeg onderhouden. Ik denk dat iedereen het erover eens is dat het beste scenario er een is waarin elk voertuig precies het onderhoud krijgt dat het nodig heeft."

Staat het dan echt vast dat een flexibel onderhoud altijd tot grotere intervallen tussen bijvoorbeeld olieverversingen zal leiden? Volgens Claes Åkerlund is dat de verkeerde invalshoek. Alles hangt ervan af hoe het voertuig in de praktijk wordt gebruikt. Transport op de lange afstand met een oplegger van 35 ton tussen Rotterdam en Bremen is waarschijnlijk niet te vergelijken met vervoer over dezelfde afstand en met hetzelfde voertuig tussen Zagreb en München.

“Maar algemeen beschouwd zou een truck die tussen Rotterdam en Bremen rijdt altijd meer dan 120.000 kilometer moeten kunnen afleggen voor de olie wordt ververst. Op voorwaarde dat hij de LDF-3-olie van Scania gebruikt, die speciaal ontwikkeld is voor onze Euro 6-motoren. Maar als het voertuig vaak voor andere soorten opdrachten wordt gebruikt, in zware omstandigheden, zullen we dat snel merken en ervoor zorgen dat het voertuig van de klant de juiste service krijgt."

Scania wil in de loop van 2016 op alle Europese markten flexibel onderhoud aanbieden. Het beste onderhoudsplan voor elk voertuig en elk type van gebruik wordt in overleg met Scania bepaald. Periodiek onderhoud met vaste intervallen blijft beschikbaar voor klanten of rijpatronen waarvoor die optie het meest geschikt is.

Over Scania
logo ScaniaDeScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.