H.M. Verploegen zet chauffeurs in het zonnetje

Twee Scania’s R520 V8 voor 100 jaar trouwe dienst


H.M. Verploegen chauffeurs Jan en Ronald Peperkamp en Jos de Lorijn kregen bij Scania in het Zweedse Södertälje een grote verrassing toen zij hun nieuwe Scania R520’s kregen overhandigd. Een fantastische beloning voor 100 jaar trouwe dienst. De beide nieuwe trucks waren speciaal hiervoor door directieleden Henri en Erwin Verploegen naar Zweden gereden.
Breda, 17 mei 2016

Als drie van je chauffeurs samen 100 jaar in dienst zijn, in die tijd een afstand hebben afgelegd van 13 keer op en neer naar de maan én de laatste 10 jaar volkomen schadevrij gereden hebben, dan moet je daar iets mee doen. Dat vonden althans Henri en Erwin Verploegen van het gelijknamige transportbedrijf H.M. Verploegen in Wijchen. Dus bestelden twee van hun zes nieuwe Scania trekkers als R520 6x2 met de machtige V8-motor én in full specs.

Jan Peperkamp werkt al sinds mensenheugenis bij H.M. Verploegen en is ondanks zijn 75 jaren nog steeds elke dag op het bedrijf aanwezig. Zijn zoon Ronald en collega Jos de Lorijn rijden ook al jaren voor Verploegen. En dat zelfs de laatste 10 jaar helemaal schadevrij. “In die tijd hebben ze het bedrijf heel veel gebracht,” aldus directeur Erwin Verploegen. “Want als je je truck na iets meer dan tien jaar met 1,2 miljoen kilometer op de klok weer inlevert zonder dat er ooit iets vervangen hoefde te worden, draag je meer dan goed bij aan het bedrijfsresultaat. Wij vonden dat een beloning waard.”

Die kans deed zich voor toen Verploegen dit jaar zes nieuwe Scania’s R450 Toplines wilde kopen. Dat besluit was het resultaat van de goede ervaringen met vier identieke voertuigen die een jaar eerder werden aangeschaft. “We zijn daar laaiend enthousiast over. De chauffeur vanwege het comfort, de merkbeleving en de rijeigenschappen, wij vanwege het prachtige brandstofverbruik van die 450 zescilinder SCR-motor. Want brandstof is echt een speerpunt binnen het bedrijf, waar wij heel actief op sturen met feedback naar de chauffeurs en trainingen.”

Maar zuinig of niet, Erwin en Henri hadden het gevoel dat er voor topchauffeurs maar één manier was om ze echt te belonen. “Dus moest het er van komen”, vertelt Erwin. “We lieten twee van de zes 450-tigers omzetten naar 520pk met de V8 motor. “En toen we dan toch met Wim Nillesen van Scania Nijmegen om tafel zaten, hebben we, behalve alle zakelijke extra’s welke de veiligheid en het brandstofverbruik ten goede komen, bijvoorbeeld Active Prediction en een vrijloopretarder, voor de chauffeurs gewoon het hele boekje aangevinkt.”

Op één aspect na: waar de zescilinders als Topline besteld werden, kozen Henri en Erwin bovenop de V8-motor voor de lagere CR19-cabine. De reden: “We wilden een beetje een retrolook creëren en daar hoort volgens ons geen hoge hoed bij. Daarnaast zijn Ronald en Jos bijna elke avond thuis en is een Topline geen must. Een bijkomend voordeel, er was nu ook ruimte voor een nostalgische lichtbak, lampen en een paar luchthoorns.”

.

De overhandiging werd een feest op zich. Ronald en Jos dachten dat ze een 450-tiger zouden krijgen en alle voertuigen kwamen in Zwolle van de band. Dat was dus even een probleem toen in overleg met Wim Nillesen van Scania Nijmegen werd besloten de 520-tigers in Zweden op de fabriek te overhandigen. ”Dat de drie heren een fabrieksbezoek aangeboden kregen, wisten ze,” geniet Erwin nog na. “Maar dat mijn broer en ik de avond tevoren stiekem met de V8’s naar Södertälje zouden rijden, wisten ze niet. Dus was de verbazing en emotie enorm groot toen ze na het fabrieksbezoek weer buiten stonden en daar twee nagelnieuwe V8 Verploegen trekkers stonden. Vooral vader Jan, die als zijn zoon op vakantie is, zijn voertuig rijdt, was diep ontroerd. Of toch niet helemaal. Zijn boodschap was glashelder: “Ronald? Wanneer ga jij nu eindelijk eens week met vakantie? Dan neem ik de V8 fijn mee!”

H.M.Verploegen is gespecialiseerd in de distributie van stukgoederen van en naar Frankrijk, Duitsland en de Benelux. De twee Scania’s R520 6x2 V8 met voorloopas worden ingezet voor het vervoer van met name bouwmaterialen in de Benelux.

Over Scania
logo ScaniaDeScania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.