Van Amersfoort Racing schakelt op met nieuwe Scania V8 Combinaties

Breda, 11 april 2016


Twee nieuwe Scania R 520 V8 trekkers met race-hospitality trailers voor Van Amersfoort Racing.
Van Amersfoort Racing staat bekend als kweekvijver van jong talent. Coureurs als Christijan Albers, Tom Coronel, Jos Verstappen en later ook Max Verstappen zijn hun loopbaan begonnen bij het team van Frits Van Amersfoort. Dit geldt ook voor vele technici die later een baan in de Formule 1 hebben weten te bemachtigen. De aspiraties zijn dit jaar groter dan ooit en er is een flinke professionaliseringsslag gemaakt met een nieuw bedrijfspand, teamuitbreiding en nieuwe voertuigen. Zo zijn ondermeer twee Scania R 520 V8 trekkers in gebruik genomen met indrukwekkende hospitality/racetrailers. Deze vervoeren de race-auto’s en het bijbehorende materiaal langs de circuits in zowel het FIA F3 Europese kampioenschap en het ADAC Formule 4 Duitse kampioenschap 2016. Een druk schema en mooie logistieke uitdaging.

De relatie tussen Scania en Van Amersfoort Racing gaat terug tot 2004. “Het contact met Scania is ontstaan doordat er een trekker vervangen moest worden en Scania Finance ons een passend voorstel kon doen voor een waardige vervanger”, aldus teameigenaar Frits van Amersfoort. Later is daar een Scania R 580 bijgekomen en afgelopen week nog twee Scania R 520 achtcilinder trekkers. Ook Scania Insurance is sinds 2004 nauw betrokken bij het team en heeft al het rijdende materieel in portefeuille. “Ik rijd zelf veel met de trucks en de betrouwbaarheid is zeer hoog. Met onze 580 pk sterke V8 trekker heb ik naast de gebruikelijke onderhoudsbeurten werkelijk nog nooit iets gehad. En je merkt dat de nieuwe 520 pk sterke Streamline trekker qua rij-ervaring weer een compleet nieuwe auto is, met een uiterst soepele motor, fijn schakelgedrag, slimme hulpsystemen en veel rust in de cabine”.


Frits van Amersfoort (l) ontvangt de sleutels van de twee nieuwe Scania achtcilinders uit handen van Ralph van den Berg van Scania Finance Nederland (r)
De afgelopen periode heeft Van Amersfoort Racing onder andere getest in Spanje. “Al rijden we niet het aantal kilometers van een regulier transportbedrijf, ook bij ons wordt op de liters gelet en rijden we met een flinke belading. Met behulp van het Fleet Management Systeem stuurt Scania ons rapportages waarmee we de voertuigen nauwlettend volgen. Je merkt dat de Streamline trekkers ingesteld zijn op een economische rijstijl. Laag in de toeren, vrijloop waar het kan en vroeg opschakelen. Maar als je dan even power nodig hebt in de bergen, dan merk je meteen dat je een V8 onder je hebt liggen en dat blijft toch een fantastisch gevoel”.

In het bedrijfspand in Zeewolde worden de laatste verbouwingswerkzaamheden verricht. De werkomstandigheden zijn op zijn minst zeer indrukwekkend te noemen. In een grote hal kunnen de monteurs aan alle acht de race-auto’s tegelijk werken, er zijn drie racesimulators om de coureurs optimaal voor te bereiden en ook aan faciliteiten voor ontspanning en lichamelijke beweging is gedacht. Het race-team wordt gerund als een volwaardig bedrijf met zo’n veertig medewerkers in dienst. Of het nieuwe beleid zijn vruchten afwerpt zal moeten blijken. “De eerste testresultaten van onze coureurs zijn in ieder geval hoopgevend, maar tijdens de eerste races zal moeten blijken hoe snel we daadwerkelijk zijn. Feit is dat de nieuwe voertuigen al menig hoofd hebben doen draaien toen we tijdens de trainingssessies in colonne de paddock op kwamen rijden”. Daar zal het dus in ieder geval niet aan liggen.

Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. logo ScaniaDe onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.