Meulendijks Rondhout gebruikt bijzondere Mercedes-Benz Actros met HAD voor houttransport

maart 2016


  • MActros dankzij HAD vooras geschikt voor zowel lange afstanden als onverharde wegen
  • Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) zorgt voor lager eigen gewicht, lager verbruik en meer constant vermogen op de wielen, ook tijdens schakelen

Mercedes-Benz truckdealer Smeets leverde recentelijk een bijzondere Mercedes-Benz Actros voor het transport van hout aan Meulendijks Rondhout B.V. De Actros 6x2 beschikt af fabriek over een hydraulisch aangedreven vooras (HAD) die op onverharde boswegen ingeschakeld, maar op verharde wegen uitgeschakeld kan worden, om het brandstofverbruik laag te houden.

Hydraulic Auxiliary Drive (HAD)
De Mercedes-Benz Actros 2651 LS DNA HAD 6x2 trekker wordt ingezet voor het transport van hout vanuit de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Hiermee legt de Actros zo’n 100.000 kilometer per jaar af. Omdat met deze inzet niet alleen korte stukken op onverharde wegen, maar ook lange afstanden op verharde wegen gereden wordt, is de vooras met Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) ideaal. Een hogedrukpomp aan de motor zorgt voor een hydraulische druk van in totaal max. 450 bar bij de wielnaafmotoren van de vooras. De zuigers worden hierdoor naar buiten gedrukt en de zuigers drijven vervolgens de nokkenring aan. Zo wordt per wiel tot 40 kW extra aandrijfenergie verkregen. De hogedrukpomp is, in tegenstelling tot andere producten op de markt, niet aan de transmissie maar aan de PTO van de motor gekoppeld. Zo blijft tijdens het schakelen de volle kracht van de HAD behouden en is er al aandrijfkracht vanaf stilstand. Ook is zodoende bij de transmissie nog plaats voor een retarder en is de HAD 350 kg lichter dan een inschakelbare aandrijving op alle wielen, en 500 kg dan permanente aandrijving op alle wielen. Bovendien is er geen meelopende aangedreven as nodig die een hoger brandstofverbruik met zich meebrengt. In vergelijking met de aandrijvingen op alle wielen kan een tot 8 % lager brandstofverbruik en CO2 uitstoot worden gerealiseerd. HAD is geschikt voor elke inzet waarbij kortstondig maximale tractie nodig is en tegelijkertijd een hoog laadvermogen en een optimale aandrijflijn vereist zijn. Dit is onder meer het geval bij trekkers met kip-trailer en trucks voor het houttransport. HAD is leverbaar voor de OM 470 en OM 471 motoren in de Actros, Arocs en Antos.

Meulendijks Rondhout B.V.
Meulendijks Rondhout B.V. is een modern geoutilleerd bosexploitatiebedrijf, dat met de jaren is uitgegroeid tot een specialist op het gebied van bosexploitatie, rondhouthandel en overige boswerkzaamheden. Het bedrijf koos voor de Actros vanwege de positieve geluiden uit de markt betreft het brandstofverbruik en vanwege de configuratie met HAD. Met de Actros maakt Mercedes-Benz zijn rentree in het acht stuks tellende wagenpark van het bedrijf. Via telematicasysteem Daimler FleetBoard coacht de Driver Trainer van Mercedes-Benz truckdealer Smeets de chauffeur voor een optimaal brandstofverbruik en minimale slijtage.