50ste Scania voor Van der Hoek transport

Chauffeur verrast met R520 V8 Topline


Een emotioneel moment voor chauffeur Wilco Kranenburg van Van der Hoek Transport. De verrassing is compleet als zijn nieuwe truck – een fonkelnieuwe Scania V8 520 Topline – wordt voorgereden. De overige vijf nieuwe Scania’s waren R450’s.
Breda, 3 maart 2016

De aflevering van de 50ste Scania voor Van der Hoek transport had een heel bijzonder accent. Hij was voor chauffeur Wilco Kranenburg en verving zijn oude R500 V8. Wilco is al 35 jaar in dienst bij Robert en Marianne van der Hoek en rijdt al sinds 1991 in een V8. Van der Hoek kocht ook vijf Scania R450 Topline trekkers met de zuinige 13 liter SCR-only motor vanwege het bijzonder goede brandstofverbruik.

Wilco had van de Scania dealer in Hoogvliet te horen gekregen dat zijn baas zes nieuwe Scania R450LA4x2 had gekocht had. Dat zinde hem maar matig, want volgens de Account manager was één van die trucks voor hem. Natuurlijk kon hij wel begrijpen dat zijn baas ging voor de moderne zuinige techniek van deze zescilinder 450 pk motor. Maar als échte Scaniafan ging het hem aan het hart na zoveel jaar op een V8 én 500 pk en óók nog eens twee cilinders te moeten inleveren. Hij bood zelfs aan om maar met zijn oude truck te blijven doorrijden. Wat Wilco niet wist was dat Robert van der Hoek allang besloten had dat de 50ste Scania die hij kocht een V8 zou zijn voor Wilco. Robert speelde het spel tot het einde mee.

Onnodig te zeggen dat de emoties de bovenhand kregen toen Wilco in bijzijn van zijn familie niet de sleutels van een zescilinder, maar van een R520 Topline met opnieuw een machtige V8 overhandigd kreeg. Ook qua uitrusting is het een echte jubileumtruck met een premiumradio, comfortpakket met onder meer dubbel glas en het Scania Driverspakket met het met leer beklede stuur en het Scania multimediadisplay.


Robert van der Hoek (R) ontvangt de sleutels van de vijftigste Scania uit handen van Scania Account manager Jaco Meijboom.
Van der Hoek zorgt altijd goed voor het comfort van zijn chauffeurs. “Zo koop ik al mijn Scania ‘s met vierbalgsluchtvering op de achteras, dat rijdt veel comfortabeler. Voor mijzelf ging ik voor de R450LA 4x2 vanwege het prachtige verbruik. We hebben eerst een jaar getest met één truck. Die reed maar liefst 10 procent zuiniger dan de vorige generatie. Ik weet dat die 410 pk SCR-only nóg iets minder verbruikt, want we hebben ze hier naast elkaar gehad. Maar het verschil was eigenlijk zo klein dat ik daar niet op wilde beknibbelen. De jongens moeten ook het gevoel hebben dat het lekker trekt.”

De goede prestaties van beide motoren worden natuurlijk ook ondersteund door zaken als Active Prediction Cruise Control en Ecoroll-2. Ook koos Van der Hoek voor de nieuwe Scania vrijloopretarder die geen interne weerstand biedt als hij niet actief is. “Alle chauffeurs hebben de Scania Driver Training gedaan en ik moet zeggen dat ook dat zijn vruchten afwerpt. Laten we hopen dat dat zo blijft.” Scania biedt bij iedere nieuwe truck een gratis Driver Training aan.

Van der Hoek doet nationaal en internationaal transport. Hij verzorgt hoofdzakelijk ADR gerelateerd transport als tankcontainers en ADR stukgoed. Daarnaast rijdt hij geconditioneerd vervoer. “Wij zitten in een niche”, aldus Van der Hoek. “Wij hebben zelf geen getrokken materieel, dat hebben onze klanten zelf. Vaak ook omdat het dedicated transport is. Wij leveren de trekker en de service van de chauffeur. Dat is onze toegevoegde waarde. Want uiteindelijk blijft het de mens in de transportketen die moet zorgen dat het klopt en daar hecht ik aan.”

Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. logo ScaniaDe onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.