Scania telt 170.000 connected vehicles

Breda, 27 januari 2016

Sinds vijf jaar is connectiviteit standaard voor alle Scania-voertuigen op de Europese markten. Vandaag hebben klanten in meer dan 50 landen toegang tot diensten om de prestatie van hun voertuigen op te volgen en te evalueren. In 2015 kwamen er bijna 70.000 nieuwe elektronisch verbonden vrachtwagens en bussen bij en vandaag staat de teller van het aantal verbonden voertuigen op 170.000.

“Onze klanten zijn zich steeds meer bewust van de voordelen van connectiviteit om de efficiëntie van hun voertuigen te verhogen en zo kosten te verminderen. Naarmate ons aanbod aan connected services stijgt, groeit ook de belangstelling, ook bij busmaatschappijen en touringcarbedrijven”, vertelt Mattias Lundholm, hoofd van de bedrijfseenheid Connected Services & Solutions van Scania.
Scania begon in connectiviteit te investeren in het begin van de jaren 2000, toen de eerste digitale Fleet Management systemen werden gelanceerd. In die tijd werd informatie, verkregen via de elektronische beheersystemen van de voertuigen, gebruikt om brandstofverbruik en slijtage te analyseren en om het gedrag van de bestuurders m.b.t. aspecten zoals het schakelen, remmen of toerental te bestuderen. Deze gegevens vormden de basis voor Scania Driver Training, die later werd aangevuld met de coachingdienst voor chauffeurs van Scania, vandaag de sleutelelementen in het ‘Ecolution by Scania’-concept.
Met Ecolution by Scania kan de vervoerder zijn brandstofverbruik met 10 tot 15% verminderen. Voor voertuigen voor internationaal vervoer die 200.000 km per jaar rijden, kan dit een jaarlijkse besparing van zo’n 10.000 euro in brandstofverbruik betekenen.

Verbonden werkplaatsen
Ook de werkplaatsen van Scania maken nu gebruik van de connectiviteitstechnologie om informatie over het voertuig op afstand te lezen en het voertuig te evalueren, zodat de stilstandtijd zo kort mogelijk kan worden gehouden bij geplande bezoeken aan de werkplaats en noodservice op de weg.
De volgende stap in de ontwikkeling van een meer efficiënte communicatie met het voertuig is onderhoud en herstelling op basis van het specifieke gebruik van het voertuig en de rijstijl in plaats van enkel op basis van rijafstand, zoals gebruikelijk is in de sector.
Scania ziet de ontwikkeling van elektronische controlesystemen als een kernactiviteit en de informatie van connected vehicles als een strategisch voordeel.
“In het kader van deze strategie, die in de jaren 1990 werd ingevoerd, lanceerde Scania bijvoorbeeld diverse systemen om chauffeurs aan te moedigen en te helpen veiliger en zuiniger te rijden”, aldus Lundholm.

De eerste smart watch van de industrie
Eind 2014 werd de Scania Watch gelanceerd, het allereerste draagbare device in de vrachtwagensector. De Scania Watch is een polshorloge waarop de bestuurder op afstand gegevens over het voertuig kan lezen, maar ook informatie kan verkrijgen over rij- en rusttijden of zijn fysieke conditie. De ontwikkeling van wearables bij Scania zal geleidelijk aan verder evolueren en het dagelijkse leven van de bestuurders vergemakkelijken, zowel tijdens het werk als in hun vrije tijd.
“De Scania Watch is het eerste voorbeeld van onze ontwikkeling van connected services, die veel verder gaat dan communicatie met het eigenlijke voertuig en zijn elektronische systemen. In de toekomst zullen transportbedrijven en chauffeurs maar twee keer op een toets moeten drukken – een keer om hun telefoon of tablet aan te zetten en een klik op het icoon van Scania – om eender wat te kunnen bestellen, van een onderhoudsbeurt in de werkplaats tot een hapje eten of andere diensten tijdens hun volgende halte”, besluit Lundholm.

Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. logo ScaniaDe onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.