Vijf Scania vuilniswagens voor gemeente De Fryske Marren

Monsteroperatie voor meer afvalefficiëntie


Vijf Scania vuilniswagens voor De Fryske Marren. De Scania P280 scoorde met wendbaarheid, lage instap, veiligheid en zicht rondom.
Breda, 18 januari 2016

Met het in gebruik nemen van vijf gloednieuwe zijladers op basis van een Scania P280 DB6x2*4HNB met een gestuurde en hefbare naloopas gaf de gemeente De Fryske Marren het startsein voor een compleet nieuw huisvuilophaalsysteem. Een monsteroperatie dat naast de aanschaf van nieuwe voertuigen ook de vervanging van 50.000 nieuwe minicontainers omvatte.

Hoewel via verschillende Europese aanbestedingen verlopen, is de gemeente zeer content met het feit dat de totale investering van 2,8 miljoen Euro een duidelijke boost voor de lokale economie en de werkgelegenheid is. Want uiteindelijk wonnen drie lokale bedrijven de gunning waaronder de Scaniadealer in Joure.

“De reden waarom wij op een geheel nieuw vuilnisophaalsysteem zijn overgegaan is, dat wij naar één op volume gebaseerd standaard tariefstelling wilden en in de verschillende woonkernen nu verschillende soorten containers in gebruik waren,” aldus projectleider Gerben de Boer van De Fryske Marren. “Door alle containers te standaardiseren geldt nu binnen de hele gemeente gelijke monniken, gelijke kappen. Daarnaast gaf het ons meteen de mogelijkheid een optimaliseringslag in het logistieke deel door te voeren.”

De gemeente koos daarbij uiteindelijk voor de Scania P280 6x2 met een gestuurde/hefbare naloopas en een CP16 dagcabine. “Bij de aanbesteding hadden wij een scherp aantal criteria opgesteld met betrekking tot wendbaarheid, lage instap, veiligheid en het zicht rondom,” aldus De Boer. “De Scania P280 kwam hier het beste uit de bus. De truck scoorde verder goed met het rondom luchtgeveerde onderstel met de standaard aslastindicator, de negen tons vooras, AEB en LDW en zijn geheel stalen veiligheidscabine. De auto is verder uitgerust met een Allison automaat vanwege het vele stop- and go verkeer. De Chelsea PTO voor de aandrijving van de huisvuilunit zit weer achter deze automaat en geeft ook power als de truck stilstaat. Meerdere camera’s zorgen verder voor aanvullend zicht rondom en zeker ook een goede kijk op de kant waar de chauffeur de containers moet grijpen en legen.”

Want dat is het bijzondere aan de Scania zijlader: dankzij de robotarm van de vuilnisopbouw van het type Translift, E-maxx IES Diamond, kan één chauffeur twee containers tegelijk grijpen en bovenop de auto in een vangkorf legen. “Voorwaarde daarbij is dat de bewoners de containers strak opgelijnd langs de kant van de weg zetten,” aldus De Boer. “Dat betekent in de praktijk nogal wat voorlichting richting de burgers. Maar dat gaat goed zodat wij nu met aanzienlijk minder ritten de complete afvalstroom kunnen verwerken.”

Dat heeft ook alles te maken met de efficiënte verdichtingstechniek van de vuilnisopbouw die via twee grote vijzels het afval in een afzetcontainer vermaalt en verdicht. Zeker als er met GFT gereden wordt, gaat er zo tot 15 ton in de afzetbare container. Dat draagt bij aan de complete afvalefficientie in de provincie Fryslân waar men in tegenstelling tot veel andere gebieden het restafval niet door de burgers maar centraal wordt gescheiden in metaal, kunststoffen en overige fractie.

Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. logo ScaniaDe onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.