Smits Berging neemt Scania bergingsvoertuig in gebruik

Directeur Otte: “Zeer enthousiast over de perfecte afhandeling”


Ron Otte (R) directeur/eigenaar van Smits Berging ontvangt de sleutels uit handen van Scania Account manager Jurgen Jacobsen. Links Kees de Groot, verantwoordelijk voor de opbouw. Otte: “Dit was voor mij de eerste keer dat een complex voertuig als een bergingsauto in één keer tot in de details helemaal foutloos is opgeleverd!”
Breda, 14 december 2015

Smits Berging nam recent een Scania G410 bergingsvoertuig in gebruik. De Scania 8x4 heavy wrecker met twee gestuurde voorassen en de zuinige 410 SCR-only motor toont inmiddels dat hij de aanschaf meer dan waard is. Smits kan met de nieuwe bergingstruck veel sneller werken dan voorheen. Vooral in het incidentmanagement is dat een groot voordeel.

De Scania is het eerste voertuig dat Smits Berging van het Zweedse merk koopt. “We kwamen bij Scania omdat die als fabrikant een configuratie kon leveren die voldeed aan de zeer zware eisen die ons werk met zich meebrengt”, vertelt directeur eigenaar Ron Otte. “Het is dan ook een uniek voertuig geworden. Dat is zeker ook te danken aan de inzet van de dealer. In samenspraak met Scania Amsterdam en de opbouwer De Groot, kregen we echt precies wat we hebben wilden. Ook de manier waarop de auto gebouwd en opgeleverd werd, was voor ons een openbaring. De dealer bestelde de truck bij de fabriek als chassis/cabine direct met alle aanpassingen die nodig waren voor de opbouw. En dat bleek helemaal te kloppen. Dit was voor mij de eerste keer dat een complex voertuig als een bergingsauto in één keer tot in de details helemaal foutloos is opgeleverd!”

De Scania is een 8x4 met naafreductie in de aangedreven assen en twee gestuurde voorassen voor een compacte draaicirkel. Als bergingsmogelijkheden beschikt de auto over twee lieren van respectievelijk 20 en 15 ton en een 26 tons wreckerinstallatie met een extreem lang uitschuifbare lepel. Voor dat laatste versnelt de afsleepprocedure enorm. De berger kan tijdens het lieren gebruikmaken van twee schepvorming stempels aan de achterzijde van het voertuig die voor extra stabiliteit zorgen. Alle bedieningselementen voor elektrische componenten als lampen en zwaailichten en voor de hydrauliek zijn af fabriek in het dashboard geïntegreerd zodat ook de cabine een strakke nette aanblik heeft. “Normaal is er altijd veel te doen over de inrichting van de opbergkasten,” geeft Otte uitleg over een ander heikel punt bij elk bergingsvoertuig. “Maar hier had De Groot voor zoveel kastjes gezorgd dat we alleen maar een splitsing hoefden te maken tussen materieel dat we veel gebruiken en die spullen die je niet zo vaak nodig hebt. Wat je veel gebruikt, moet je aan de veilige bermzijde van het voertuig opbergen.”

Ook de chauffeurs zijn zeer gelukkig met de nieuwe Scania. “Er is zelfs een zekere strijd ontstaan over wie er wanneer op mag rijden,” vult Otte aan. Smits Berging gebruikt het voertuig voor incidentmanagement op de snelwegen rond Haarlem en Amsterdam en voor algemene bergings- en afsleepwerkzaamheden. Hij is tevens supplier geworden voor een aantal Scaniadealers in de omgeving. “Maar als alle voertuigen van het merk zo goed zijn als deze, vrees ik dat we weinig Scania’s hoeven af te slepen,” aldus Otte.

Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. logo ScaniaDe onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.