Primeur: Scania LNG-trekkers nu volledig ADR-gekeurd

Als eerste fabrikant in Europa


‘Natural Passion’ is de naam van de nieuwe Scania G340 LNG. “Je zou bijna zeggen dat hij rijdt als een pittige diesel”, aldus Rien Meijndert.
Breda, 29 november 2015

Als eerste vrachtwagenproducent in Europa heeft Scania nu voor de Nederlandse markt een volledig ADR-certificering voor trucks op Liquefied Natural Gas (LNG). Daarmee heeft het Zweedse merk nu een brede range LNG-trucks in het programma die universeel inzetbaar zijn. De eerste ADR-gecertificeerde LNG-trekker is onlangs geleverd aan Meijndert Transport in Moerdijk die daarmee een Europese primeur heeft.

LNG-trucks spelen een steeds grotere rol in de brandstoftransitie naar andere brandstoffen dan diesel. Ze zijn schoner dan Euro-6 en stoten veel minder CO2 uit. Ook zijn ze veel stiller zodat ze reeds met succes worden ingezet in de stedelijke distributie omdat ze binnen PIEK-norm vallen. Dat is van extra belang bij de dagrandbeleveringen. Het inzetten van een LNG-truck wordt ook van steeds grotere waarde bij die verladers die een actief MVO-beleid voeren en via een CO2-prestatieladder proberen hun CO2-footprint zo gering mogelijk te houden.

“LNG-trucks waren tot nu toe nog niet ADR-gecertificeerd,” vertelt Scania Fleetsales manager Johan Nagtegaal. “Wil de truck met een LNG-motor echt doorbreken, dan moet die universeel inzetbaar zijn dus ook met een lading onder ADR. Dat speelt bijvoorbeeld bij de bevoorrading van LNG-stations. Die worden momenteel in verhoogd tempo aangelegd. Momenteel zijn er al 14 en volgend jaar rond deze tijd moet Nederland ca. 25 stations rijk zijn. Dan kun je spreken van voldoende dekking. Maar al die stations worden tot nu toe nog met een dieseltruck bevoorraad. In de complete keten van well to wheel is daar met een LNG-voertuig nog wat te halen.” Nagtegaal ziet ook goede kansen voor LNG-trucks op de Maasvlakte bij het overrijden en het shuntvervoer van containers. “Qua afstand kon dat al makkelijk met een CNG-truck. Maar omdat de vervoerder nooit weet of de volgende lading niet onder ADR valt, was een truck op LNG daar tot nu toe geen optie. “Dat hebben wij nu opgelost”, aldus Nagtegaal. “Een ander pluspunt is dat door de modulaire bouwwijze Scania nu meteen een heel brede range ADR-gecertificeerde LNG trucks kan leveren. Daarmee hebben wij nu een LNG-optie voor bijna elk soort nationaal en interregionaal transport.”

De truck voor Meijnders is een G340. Hij heeft twee brandstoftanks met een royale actieradius. Ondanks dat deze reservoirs vanwege het vloeibare gas veel zwaarder uitgevoerd moeten zijn dan een dieseltank, weegt de truck nog geen 200 kilo meer dan een vergelijkbaar dieselvoertuig. “Voor ons is het een heel bijzondere auto,” aldus Rien Meijndert. “Wij hebben grote interesse in het rijden op LNG, maar zitten voornamelijk in het ADR-werk. Dus we verwachten veel van dit voertuig. We laten hem ook nog als LZV keuren. Dat kan omdat de truck voor een 340 pk een enorm hoog koppel van 1600 Nm heeft. Dat is zo’n 300 Nm meer dan bij anderen. Dat geeft ook een enorme souplesse. Je zou bijna zeggen dat hij rijdt als een pittige diesel. Maar dat zou tekort doen aan de mooie LNG-techniek. We hebben hem niet voor niets Natural Passion genoemd.”

Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. logo ScaniaDe onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.