Zeer lage Scania P320 met haakarmchassis voor Imtrans

Uniek onboard weegsysteem tot op 25 kg nauwkeurig


De nieuwe Scania P320 SCR-only voor Imtrans is niet alleen zuinig, maar ook zeer flexibel inzetbaar en uiterst chauffeursvriendelijk.
Breda, 17 november 2015

Imtrans nam onlangs een bijzondere Scania P320 6x2 met optrekbare gestuurde naloopas en een haakarmchassis in gebruik. Het bijzondere aan de truck is de lage opbouwhoogte waardoor hij multifunctioneel kan worden ingezet. Imtrans gebruikt het voertuig wisselend met een Van Schijndel afzetbare kraakinstallatie voor huisvuil als met een opzetbak of vlakke laadvloer.

Imtrans is sterk in verhuizingen, opslag, transport en al 40 jaar actief bij het uitvoeren van ontruimingen. Daarbij worden inboedels op aangeven van een deurwaarder opgeslagen of afgevoerd. Voor dat laatste gebruikte Imtrans een wat oudere vuilnisauto die aan vervanging toe was. Men wilde de nieuwe truck nog efficiënter kunnen inzetten. Daarom kreeg de nieuwe Scania P320 met de zeer zuinige euro-6 zescilinder SCR-only motor een haakarmchassis waarvoor Van Schijndel uit Maasbracht een afzetbare compacte kraakinstallatie bouwde. Zo kan het voertuig op andere dagen met een containerbak of een vlakke laadvloeropzet rijden. Deze heeft ook twist locks voor het transport van 20 voets containers. Door de montage van een aanhangerkoppeling kan de truck met twee bakken rijden als de huisvuilinstallatie er niet op zit.

“Door de grote inzetbaarheid is dit zelfs voor ons een bijzonder slim voertuig,” vertelt Frank Schreij die daarbij het goede contact met de Scaniadealer in Hoogvliet noemt. “Als wij trucks inzetten met speciale aanpassingen, kiezen wij altijd voor Scania. Dat is deels historisch gegroeid. Maar zeker vanwege de goede samenwerking met de dealer en onze opbouwpartners zien wij ook geen reden dat te veranderen.” Bij de Scania P320 was de opbouwhoogte een belangrijk issue omdat de achterzijde van de kraakinstallatie het liefst zo laag mogelijk moest zijn. De dealer loste dat op door de truck rondom op 60-serie banden te zetten. Om toch aan het benodigde laadvermogen te komen, kreeg de trekas dubbelluchtmontage. De lage opbouw bevordert ook het instapgemak van de P-cabine. Uiteraard is de truck uitgerust met het Scania Active Emergency Brake System (AEB) en Lane Departure Warning (LDW). “Voor nog meer veiligheid hebben wij verder gekozen voor een airbag en een achteruitrijdcamera.”

Uniek is verder het geijkte onboard weegsysteem dat tot op 25 kilo nauwkeurig het gewicht van de lading aangeeft. “In onze branche is het gebruikelijk per opdracht af te rekenen,” geeft Schreij een toelichting op deze voorziening. “Wij hebben gekeken of dat eerlijker kan en willen de opdrachtgevers aanbieden om op basis van gewicht af te rekenen. Onze verwachting is dat dit een game changer in onze branche gaat worden.”

Imtrans is al sinds 1925 actief en doet aan verhuizingen, opslag en ontruimingen en heeft daarnaast een speciaal transportafdeling met onder meer diepladers en autolaadkranen. Een aparte service is het vervoer van decorstukken met megatrailers met een maximale inwendige hoogte.

Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. logo ScaniaDe onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.