De RAI-publiekstrekker: Future Truck 2025

Oktober 2015


Met de autonoom rijdende Future Truck 2025 geeft Mercedes-Benz een fascinerende en realistische blik op het transport van de toekomst. Een enorme stap richting veiliger, schoner en efficiënter transport. De Future Truck 2025 is op de BedrijfsautoRAI voor het eerst in Nederland te zien.

Met de Future Truck 2025 geeft Mercedes-Benz een fascinerende en realistische blik op het internationaal transport van de toekomst. Een enorme stap richting drastisch veiliger, schoner, zuiniger en efficiënter transport. De Future Truck 2025 beleefde op de IAA 2014 zijn internationale première en zal op de BedrijfsautoRAI 2015 voor het eerst in Nederland te zien zijn. Het prototype werd ontwikkeld als onderdeel van het initiatief Shaping Future Transportation van Daimler AG.

De technologische basis voor de Future Truck 2025 met 'Highway Pilot' is de huidige Mercedes-Benz Actros 1845. De motor beschikt over een vermogen van 330 kW (449 pk) en een maximumkoppel van 2200 Nm. Voor de krachtoverbrenging zorgt de standaard automatische transmissie Mercedes PowerShift 3. Daarmee is het bewijs geleverd dat de Actros perfect op de toekomst van het internationaal transport in Europa is afgestemd.

Verschillende systemen zorgen ervoor dat de truck autonoom kan rijden. Aan de onderzijde van het front scant een korte- en middellangeafstandsradar het gebied voor de truck. Deze radarsensor vormt overigens ook de basis voor nu al verkrijgbare veiligheidssystemen als de automatische afstandsregeling en Active Brake Assist 3.

Het gebied voor het voertuig wordt eveneens afgedekt door een stereocamera die achter de voorruit is aangebracht. Deze identificeert niet alleen enkele en dubbele rijstroken, bewegende en stilstaande objecten én alle overige objecten die zich in het bestreken gebied bevinden, maar scant ook de conditie van het wegdek. De camera herkent alles dat afsteekt ten opzichte van de achtergrond en kan op die manier exact vaststellen hoeveel vrije ruimte er beschikbaar is.

Bovendien verwerkt de stereocamera de informatie die op verkeersborden wordt weergegeven. Naast het herkennen van objecten en vrije ruimte, wordt de stereocamera ook gebruikt voor het herkennen van de rijstrook zelf; uiteraard een wezenlijke functie voor de autonome spoorgeleiding, bekend van het huidige veiligheidssysteem spoorassistent. De rijstrook links en rechts van de truck wordt door zijdelings aangebrachte radarsensoren bewaakt. Door het samenvoegen van de gegevens van de frontradarsensor, de zijdelingse sensoren en de frontcamera, wordt het volledige gebied voor en naast de truck ‘gezien’.

Bovendien wordt hierbij gebruikgemaakt van een driedimensionale landkaart, die op dit moment al gebruikt wordt voor de anticiperende cruise control Predictive Powertrain Control (PPC). Kortom, de truck is te allen tijde perfect op de hoogte van het verloop van het traject en de topografie.
De gegevens die de Future Truck zelf verzamelt, worden verder aangevuld met gegevens die de truck ontvangt van voertuigen uit de omgeving (V2V) en gegevens van externe partijen (V2I). V2V (vehicle to vehicle) houdt in dat elk voertuig dat in de toekomst met dit systeem wordt uitgerust, voortdurend informatie doorgeeft aan andere voertuigen binnen een straal van zo’n vijfhonderd meter. Zo houden voertuigen elkaar onderling op de hoogte van hun bewegingen, zodat daarop geanticipeerd kan worden. Bijvoorbeeld op het invoegen van voertuigen op de snelweg of op een file die zich verderop heeft gevormd.

Met V2I (vehicle to infrastructure) worden al deze berichten en signalen eveneens naar externe partijen gestuurd, bijvoorbeeld verkeersdiensten. Dergelijke diensten kunnen hierop flexibel reageren, bijvoorbeeld door de toegestane maximumsnelheid te wijzigen of extra rijstroken vrij te geven.

Ook in omgekeerde richting kan data worden gestuurd, bijvoorbeeld over waar en wanneer er wegwerkzaamheden worden uitgevoerd. De Mercedes-Benz Future Truck 2025 is dus feitelijk nooit alleen onderweg, maar communiceert voortdurend automatisch, en voor de chauffeur onmerkbaar, met zijn omgeving. Zonder de maximumsnelheid te verhogen, wordt dankzij een betere, homogene doorstroming van het verkeer toch de transportsnelheid verhoogd, waarbij bovendien brandstof wordt bespaard.

Bezoek Mercedes-Benz op de BedrijfsautoRAI – • Bezoekersinfo BedrijfsautoRAI