Scania aanwezig op LNG-dag Circuitpark Zandvoort

LNG platform organiseert 2 oktober informatiedag


De belangstelling voor LNG groeit razendsnel. Vervoerders die hun voetprint binnen het (inter)stedelijke transport serieus terug willen dringen, kunnen niet langer om LNG heen. Scania levert twee Euro 6 LNG motoren van 280 en 340 pk. In Zandvoort zijn meerdere Scania’s aanwezig om zelf het rijden op LNG te ervaren.
Breda, 30 september 2015

Op 2 oktober organiseert het LNG platform de tweede LNG kennismakingdag te Zandvoort. Sinds de introductie van LNG in Nederland in 2010 is LNG uitgegroeid tot een betrouwbaar en duurzaam alternatief. Niet minder dan 40 verladers en 60 vervoerders nemen deel aan deze dag.

Pas in 2010 maakte Nederland kennis met de nieuwe brandstof LNG. LNG staat voor Liquified Natural Gas. Door gas af te koelen tot minus 162 graden wordt het vloeibaar. Door het vloeibaar te maken neemt de energiedichtheid toe met een factor 2,5. Daarmee is LNG een geschikt  alternatief voor vrachtwagens. LNG heeft de afgelopen 5 jaar een goede ontwikkeling doorgemaakt. Bij de introductie van een nieuwe brandstof moest naast de truck ook een tankinfrastructuur worden ontwikkeld. Zo’n aanloopfase is altijd lastig. Zonder tankstation kan een truck niet rijden, maar waarom overschakelen op LNG als er geen tankstation is. Inmiddels zijn er in Nederland 15 tankstations in bedrijf en rijden er een kleine 300 trucks op LNG.

Het voordeel van het rijden op LNG is dat motoren die rijden op LNG schoner en stiller zijn. Daarmee is deze techniek zeer geschikt voor de bevoorrading van supermarkten en winkelketens.  De volumes die deze winkels omzetten zijn groot. Het is dus ook noodzakelijk dat deze winkels met grote vrachtwagens worden bevoorraad. Deze bevoorrading vindt plaats in de vroege ochtend of avond als het rustig is op straat. Deze voertuigen produceren niet meer geluid dan een normale personenauto. Doordat ze zo veel stiller zijn, geven ze geen overlast voor omwonenden.

Een selecte groep van verladers en vervoerders kunnen in Zandvoort rijden met 20 trucks van Scania en Iveco. Daarnaast zullen de aanbieders van LNG in Nederland presenteren hoe de verdere ontwikkeling van de tankinfrastructuur van LNG eruit ziet. Ook kunnen de gasten kennismaken met de veiligheidsmaatregelen die de sector heeft genomen om ervoor te zorgen dat LNG net zo veilig kan worden getankt als benzine en diesel. In Zandvoort kunnen de aanwezigen ook ‘kennis maken’ met het zusje van LNG: ‘bio-lng’.  Bio-lng ontstaat uit het gas dat vrijkomt bij het rottingsproces van tuin- en landbouwafval. Bio-lng is dus een 100 % natuurlijk restproduct en heeft dan ook geen CO2 uitstoot.

Het LNG platform heeft bij de introductie van LNG in Nederland een belangrijke rol gespeeld. Het platform vormde de verbindende schakel tussen de opslag bunker van LNG in Gate Rotterdam en de eindgebruiker. Het LNG platform heeft dus een belangrijke rol gespeeld om de aanbodketen van LNG in Nederland te vormen.

Over Scania
Scania is een toonaangevende producent van zware bedrijfsauto’s, bussen en industrie- en scheepsmotoren. In Nederland telt de Scania-organisatie ca. 2.500 medewerkers verdeeld over de fabriek in Zwolle en 50 verkoop- en servicevestigingen door heel Nederland. De fabriek in Zwolle is de grootste Scaniafabriek ter wereld. logo ScaniaDe onderneming telt wereldwijd bijna 41.000 medewerkers, heeft meerdere fabrieken in Europa en Latijns Amerika en is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. In 2014 bedroeg de totale gefactureerde omzet SEK 92 miljard en was de nettowinst SEK 8,7 miljard.