Truckland en ESTEPE bouwen DAF LF met gestuurde voor- of naloopas

mei 2015

De nieuwe Euro 6 DAF LF is ‘af fabriek’ niet meer leverbaar met een gestuurde voor- of naloopas. Op basis van vraag uit de markt ontwikkelden Truckland en ombouwspecialist ESTEPE uit Heesch daar een pasklare oplossing voor. Zij ontwikkelden in nauwe samenwerking met DAF, een 22,5 tons DAF LF chassis met naar keuze een gestuurde 6 tons voor- of naloopas. In het DAF-jargon is dat een FAN of FAG.
Mede dankzij opdrachten van klanten zoals de Gemeente Amsterdam, ICOVA en Clean Mat met daarbij de medewerking van de opbouwers Geesink, Haller, BekkerLaGram en HIAB / Vossebelt was het mogelijk deze voertuigen te ontwikkelen.

De nu ontwikkelde, gekeurde en gehomologeerde toepassing is gebaseerd op de originele gestuurde 6 tons DAF vooras met een hydraulisch stuursysteem van ZF en Wabco remcomponenten. Dit pakket past probleemloos op de door DAF (Leyland) ‘af fabriek’ aangeboden 16 tons 4x2 LF, met een PX 7 dieselmotor. Waarbij de klant kan kiezen voor een wielbasis van 4 tot 6,40 meter bij de FAG en 3,70 tot 5,35 meter bij de FAN. Tevens zijn er meerdere cabine-uitvoeringen, linkse- of rechtse besturing en de drie typen versnellingsbakken (handgeschakeld, AS-Tronic en Allison automaat) leverbaar.

Van de voorgaande DAF LF series rijden al vele uitvoeringen met een gestuurde voor- of naloopas in stedelijke gebieden. Het voordeel van deze nieuw ontwikkelde DAF LF voertuigen is dat zij mede door de compacte maatvoering, de standaardbreedte van 2,35 meter, maximale wielinslag en de extra gestuurde as, uiterst wendbaar zijn. Daarnaast is het GVW vergeleken met de vorige versie FAN (21t) en FAG (21,6t) verhoogd naar 22,5 ton. Vooral binnen de reinigingswereld, maar ook in de drankendistributie bestaat er veel belangstelling voor dit type voertuigen. Niet alleen in Nederland, maar zeker ook buiten de landsgrenzen (o.a.: Groot Brittannië) is er belangstelling voor de nieuwe DAF LF oplossing.

Door de goede samenwerking met DAF kan de geschikte LF 4x2 normaal via de dealer besteld worden. Daarbij zijn het opbouwvriendelijke chassis plus bijbehorende gatenpatroon en het benodigde stuurhuis direct geschikt voor de latere as-aanpassing. Het gebruik van standaard DAF componenten draagt bij aan acceptatie en servicemogelijkheden voor en door de DAF-dealer. Met deze optie bieden DAF, ESTEPE en Truckland gezamenlijk een maatwerkoplossing binnen een nichemarkt waar diverse opbouwers hun toepassingen voor kunnen leveren.

logo TrucklandIn het afgelopen jaar werd de totale ontwikkeling afgerond inclusief de voorgeschreven (praktijk)testen. Dit resulteerde in een LONO (Letter Of No Objection) verklaring van DAF, de noodzakelijke Vehicle Type Approval en Certificate of Conformaty. Nu de totale goedkeuring een feit is kan de verkoop wereldwijd voortgezet worden.